Pages

Tempiras / sekenit / tungau. Macam mana nak buang dengan senang


Saja share ngan korang, dah alang2 pi ss dari video.

Ni nama dia sekenit / tempiras / tungau. Kalau kat stray cats slalu ada. Kalau di tepi hutan ni, kalau kucing tu pi berjalan kat tempat babi selalu lalu, harus balik tu banyak sekenit kat telinga dia.

Kat anak2 saya selalu kena. Ni musim kering ni, hari2 ada. Kalau kena ni, sakit dia macam kena tikam dengan pisau. Dah la nak buang susah, selepas buang tu pun masih sakit berminggu-minggu. Kadang-kadang sampai bernanah.

Sekarang tidak lagi. Sejak saya guna essential oil, saya jumpa cara senang untuk buang tempiras ni. Dan selepas buang pun tak la sakit sangat, dan tak lama proses sembuh

Macam mana saya buang? Saya guna Peppermint eo or Rosemary or Aroma Siez or Purification. Memana la yang ada. Drop 1 drop atas dia. Tunggu jap bagi dia lepas kan gigitan dia, baru cabut. Kalau idsk, gigi dia tertinggal dalam kulit, pastu jadi gatal la nanah la. Kalau dia dok dalam telinga or kat mata, takleh drop eo, tp boleh boh eo di tapak tangan dan buat cupping di mata/telinga tu.

Kadang lepas drop kan Peppermint tu, tak payah cabut dengan gigih pun, kuis aje dia dah jatuh.

Ni ss dari video. Saya buat live demo terus camna nak cabut benda ni dalam group YL saya 😅 Nampak sangat selalu aje kena benda ni.



No comments:

Post a Comment