Pages

Penapis air menggunakan arang.

 Saya amat berminat untuk menyediakan air bertapis yang selamat untuk rumah saya, yang bersumberkan dari air yang berada di sekeliling rumah saya. Saya dah lama follow Jon Jandai dari PunPun Thailand. Beliau ada menyediakan ara untuk penapisan air mentah untuk kawasan PunPun.


Air mentah untuk kawasan Jon di utara Thailand adalah berasal dari kawasan takungan air di atas bukit. Limpahan air dari takungan itu, di salurkan dalam parit kecil, yang melalui kawasan Jon. Sebelum sampai ke kawasan Jon, parit ini melalui sekurang-kurangnya 50 kebun sayur yang menggunakan bahan kimia keras sebagai baja dan racun. Apabila hari hujan, sisa kimia akan kembali ke parit, dan sampai kepada Jon. Jadi air yang sampai ke kebun Jon adalah sangat tercemar. Tidak layak di buat minum dan urusan seharian. Jon dan rakannya come up dengan method penapis air menggunakan arang, untuk menapis keluar kotoran, bahan kimia dan bakteria dari air tersebut

Hasil tapisan tersebut, telah di hantar untuk test, setiap 2 bulan selama 3 tahun, ke makmal, dan ianya di verified bebas bahan kimia, bebas bakteria. Dan kini 2021, dah hampir 20 tahun mereka menggunakan penapis air yang sama. Ia hanya perlu diselenggara sekali sekala untuk hasil yang mantap.

Dalam post ini saya compilekan resources, untuk kita senang buat penapis yang sama untuk kegunaan keluarga. Sumber air mentah yang boleh digunakan ialah, air sungai (walaupun tercemar), air tadahan hujan, air tasik. Air masin belum ada teknologi simple nak tapis.

Pengenalan kepada sistem penapis air biochar/arang


Penerangan bahasa inggeris

Penerangan oleh Jon Jandai


Di sini saya kongsikan dia punya printable resources



Jon Jandai joint venture dengan AQSolution.org. Boleh visit website derang untuk more info






No comments:

Post a Comment