Pages

Essential Oil untuk membantu sakit belakang.

Teks : Liyana Anaqi

Telah menjadi kebiasaan, sekiranya sakit, kita akan mengambil ubat-ubatan yang boleh dibeli di farmasi. Di samping ubat-ubatan yang biasa di gunakan, penggunaan minyak pati (essential oil, EO) juga boleh digandingkan untuk membantu meringankan sakit. EO dapat memberikan kelegaan pada kawasan yang sakit dan bengkak. Jom belajar bagai mana EO dapat membantu.



Sakit kronik.

Sakit yang kronik memang menggangu emosi dan kerja harian. Malah ianya memakan masa yang lama untuk sembuh. Sekiranya sakit itu berlanjutan melebihi 4 ke 6 minggu, wajarlah untuk merujuk kepada doktor. Di bawah disenaraikan beberapa essential oil yang boleh membantu isu sakit dan gangguan perasaan akibat sakit tersebut.

Basil : Memberikan tenaga dan menaikkan semangat, memberi kelegaan kepada otot dan mempunyai faedah melancarkan darah.
Clove : cengkih. Meningkatkan daya ingatan dan membantu penyembuhan yang berkaitan dengan peningkatan usia.
Lavender : Menenangkan dan memberi keseimbangan kepada badan. Sangat versetil.
Peppermint : Memberikan kesan menyejukkan badan dan menenangkan minda. Mempunyai faedah membantu mengurangkan kesakitan pada pundi hempedu.
Sandalwood : Menggalakkan kerehatan dan mengurangkan tekanan.
Wintergreen : Meningkatkan tumpuan, dan membantu mengurangkan kesakitan berkaitan dengan leher, saraf, tulang belakang, sakit carpal tunnel.

Sakit sendi dan tulang.

Terdapat banyak penyebab sakit sendi dan tulang antaranya ialah penuaan, trauma dan kecederaan. Kesakitan jenis ini adalah biasa terjadi dikalangan orang pertengahan umur kerana seiring dengan usia, badan mengalami perubahan. Walaupun, sakit ini memerlukan bantuan perubatan, namun terdapat juga EO yang boleh membantu.

Helichrysum : Membantu mengurangkan bengkak dan menyokong saraf
Idaho Balsam Fir : Melegakan kelenguhan otot, sendi, tendon dan sakit belakang.
Spruce : Melegakan sakit belakang, saki saraf sciatica dan kesakitan pada tulang.
Palo Santo : Membantu mengurangkan bengkak.

Sakit otot

Sakit-sakit dan lenguh otot, boleh terjadi akibat kemalangan , trauma atau keletihan dalam melakukan kerja harian. Berikut adalah beberapa essential oil  yang boleh digunakan untuk meringankan sakit otot.

Lime, Marjoram, Roman Chamomile. Cairkan Eo dengan carrier oil  seperti minyak kelapa dara atau minyak zaitun, dan dijadikan minyak urut.



Kesemua minyak pati di atas adalah saranan untuk membantu masalah sakit-sakit yang berkaitan dengan otot dan sakit belakang. Ia boleh di cairkan dan digunakan sebagai minyak urutan, atau sapuan, dan juga boleh di diffuse  untuk  menenangkan fikiran dan emosi yang terjejas akibat sakit. Anda boleh mencuba mana-mana satu minyak pati dahulu.

No comments:

Post a Comment