Pages

Tanam padi dalam besen

 


Ada yang tanya saya macam mana nak tanam padi. Pertamanya nak kena letak disclaimer dulu.

1. Saya bukan petani. Apetah lagi penanam padi 😅. Saya cuma ada minat aje bertani.
2. Setakat ni, yang saya buat, cuma percubaan tanam padi. Dah lama tak tengok padi depan mata.
Dalam banyak2 tanaman, saya teringin tanam padi. Padi sawah, dan padi bukit. Hari ni saya cerita pasal padi sawah je la dulu.
Saya beli benih padi di Shopee. Boleh search "benih padi". Beli yang local. Supaya senang tanam sesuai dengan iklim kita.
Dia punya instructions senang.
1. Semai/tabur padi dalam pasu atau container.
2. Siram hari2 selama 10 hari.
3. Pindah ke tapak atau tempat menakung air.
4. Isi air sehingga at least 1 inci dari tanah.
5. Pembajaan setiap 10 15 hari.
6. Boleh dituai selepas 100 hari.

Dapat dapat aje benih, saya yang excited, terus tabur dalam pasu. Membesar tak? Ye membesar, tapi macam tak sihat aje. Dibawah ni adalah padi yang saya tabur dalam pasu. Pasu ni beli dari kedai eco aje. Dia tidak menakung air. Agak susah. Sebab bila dia besar sikit, dia perlu air banyak, asyik kena siram.


Di bawah ni pula adalah buah dari padi dalam pasu di atas. Walaupun tak sihat, ia tetap mengeluarkan buah.

Ingatkan tanak berbuah. ada gak buah

Selepas rasa macam "gagal" tanam dalam pasu, saya tanam dalam besen. Mula2 saya buat 5 lubang sebesen, Tapi jadi crowded jugak. Jadi saya buat satu pasu, satu lubang aje. Dalam setiap lubang, bubuh 3-5 biji padi

Padi akan bercambah selepas 10 hari. Siram sikit sahaja dalam fasa ini. Asal lembab aje tanah. Selepas naik setinggi ini, dah boleh pindahkan ke kawasan yang tidak berbumbung, dan penuhkan dengan air.

Padi 3 minggu dan 4 minggu

Selepas saya cuba 5 lubang tu, rasa crowded, saya bubuh satu lubang aje per besen. (oo besen ni dari eco jugak). Nampak lebih sihat dan gemuk. Harap harapnya berhasil la

Ini 6 minggu dan 8 minggu rasanya.

Gambar di atas ni yang saya kata bubuh 5 lubang per besen. Nampak crowded kan. 

Jadi, moh la ramai-ramai kita cuba tanam padi. Kalau dalam besen, rumah kat bandar pun boleh join try tanam.

-Liyana Anaqi-









No comments:

Post a Comment