Pages

Mengetahui kehamilan tanpa UPT

Teks : Liyana Anaqi

Bagaimana menguji kehamilan tanpa kit kehamilan? Mungkin rasa terlalu awal untuk beli kit, ataupun hanya sekadar ujian awal.

Di sini saya senaraikan cara uji kehamilan tanpa kit. Berdebar-debar?



1. DIY ujian kehamilan dari dapur.

Bahan-bahan yang mudah, iaitu gula. Dapatkan air kencing awal pagi, kerana air kencing awal pagi mempunyai hormon hCG yang paling tinggi. Masukkan sedikit gula sekitar setengah sudu kecil, dan tunggu. Sekiranya gula larut, anda tidak hamil. Sekiranya gula masih berketul-ketul, anda berkemungkinan hamil. Hormon hCG menghalang gula dari larut.

Ulang ujian ini pada keesokan hari untuk keputusan yang lebih tepat.

2. Ujian ubat gigi.

Campurkan sedikit air kencing dengan sedikit ubat gigi. Anda mungkin hamil jika ubat gigi bertukar warna dan berbuih. Namun ujian ini tidak begitu tepat. Sekiranya positif, anda mungkin mahu membuat ujian lain untuk kepastian.

3. Ujian cuka

Tuangkan urin waktu pagi ke bekas yang mengandungi cuka putih. Sekiranya ia bertukar warna, maka anda mungkin hamil, dan sebaliknya.

4. Ujian peluntur.

Ramai wanita menggunakan kaedah ini untuk mengesan kehamilan. Campurkan anggaran 2 sudu besar urin dengan 2 sudu besar peluntur. Sekiranya ia berbuih, maka ia indikasi kehamilan.

5. Ujian baking soda

Ujian yang mendapat 70% ketepatan. Campurkan anggaran 1 sudu besar urin kepada 2 sudu besar baking soda. Sekiranya anda hamil, ia akan berbuoh seperti botol minuman ringan dibuka.

6. Simpan urin

Ujian mudah. Kumpul urin di dalam satu bekas kecil, dan biarkan 3 ke 4 jam. Satu lapisan nipis akan terbentuk di permukaan urin sekiranya and hamil. Sekiranya tidak, tiada lapisan ini.

7. Cari tanda-tanda kehamilan

Pada awal kehamilan 6 ke 8 minggu, akan ada perubahan di bahagian sulit yang dapat diperhatikan. Kawasan sulit akan berubah warna kemerah-merahan atau kebiruan, menandakan peningkatan aliran darah ke kawasan tersebut. Kejadian inidiperhatikan oleh seorang ahli perubatah Perancis,  James Read Chadwick pada tahun 1886. Maka, tanda ini dipanggil ‘Chadwick’s Sign’.  



Semua ujian-ujian di atas tiada bukti secara saintifik, namun ia telah di amalkan sejak sekian lama untuk meramal kehamilan. Ia cuma ujian awal untuk mengagak samada hamil atau tidak. Ujian seterusnya boleh dilakukan dengan kit ujian kehamilan (UPT) atau ujian-ujian di klinik.

No comments:

Post a Comment